Zespół Aspergera jako odmiana autyzmu
12

A A A

Zespół Aspergera to odmiana autyzmu, czyli choroby należącej do zaburzeń neurologicznych, będących skutkiem wadliwego funkcjonowania mózgu.

Zespół Aspergera został pierwszy raz opisany przez pediatrę z Austrii – Hansa Aspergera w 1943 roku. Od tego czasu medycyna zaczęła wyróżniać spośród wszystkich przypadków autyzmu, tą jedną charakterystyczną odmianę. Dzieci dotknięte tą chorobą mogą osiągać w szkole bardzo dobre wyniki, a nawet kończyć studia wyższe. Schorzenie nie jest związane z zaburzeniami psychicznymi, które w bardzo dużym stopniu utrudniają przyswajanie wiedzy. Niektóre dzieci mają większy problem z jednym przedmiotem, natomiast w innym obszarze osiągają wyjątkowo wysokie wyniki.

Porozumiewanie się z otoczeniem

Dzieci z Zespołem Aspergera, podobnie jak inne dzieci ze zdiagnozowanym autyzmem, mają najczęściej problem z porozumiewaniem się z otoczeniem. Komunikowanie się, rozmawianie z kimś, opowiedzenie o czymś to najczęstszy problem dzieci z tą odmianą autyzmu. Problem stwarza nie tylko odpowiednie dobranie słów, ale również rozumienie wypowiedzi innych, a nawet zrozumienie mimiki twarzy. Dziecko z Zespołem Aspergera nie jest w stanie odczytać emocji z twarzy innej osoby, stąd smutek, radość lub powaga to dla Aspergerów ten sam wyraz twarzy. Często więc nie jest w stanie przewidzieć, czy spotkana osoba będzie dla niego miła, czy też zamierza mu zrobić krzywdę.

Czasami taka nieumiejętność odczytania z twarzy emocji i zamiarów prowadzi do poważnych skutków. Może się bowiem zdarzyć, że dziecko jest nadto ufne i pozwala się nawet obcej osobie wyprowadzić w nieznane miejsca, bądź tez zupełnie odwrotnie nie ma zaufania do nikogo, nawet osób mu znanych.

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole. Zobacz wywiad z prof. Michaelem Fitzgeraldem:

Dziecko i nastolatek z Zespołem Aspergera w szkole

Problem z odczytaniem emocji na twarzy

W przeciwieństwie do dzieci ze zdiagnozowanym typowym autyzmem, dzieci dotknięte Zespołem Aspergera nie są zamknięte w swoim świecie. Chcą one bardzo porozumieć się z otoczeniem, ale czasami nawet nie wiedzą jak to zrobić. Największym problemem jest u nich niemożność odczuwania empatii a także niezdolność odczytania emocji z twarzy.

Dziecko z Zespołem Aspergera widzi świat w najdrobniejszych szczegółach, nie potrafiąc ich jednocześnie złożyć w całość. Najczęściej więc patrząc na czyjąś twarz, widzi osobno wszystkie jej elementy: oczy, nos, usta. Zdarza się nawet, że dziecko nie poznaje nawet najbliższych mu osób, do momentu aż te się nie odezwą. Przykładem jest nierozpoznawanie rodziców na fotografiach.

Brak umiejętności motorycznych

Dość częstym objawem Zespołu Aspergera jest brak zręczności. Czasami nawet najbardziej proste czynności wymagające trzymania w ręce noża i widelca, długopisu czy też nożyczek sprawiają dziecku trudności.

Powyższe bywa najczęściej problemem w szkole, gdzie wszystkie czynności wykonane przez inne dzieci w krótkim czasie, dziecko z Zespołem Aspergera wykonuje bardzo długo, często marnując na to czas potrzebny na naukę. Niektórzy pedagodzy rozwiązują ten problem, pozwalając przynosić dzieciom z Zespołem Aspergera do szkoły laptopy. Pisanie na klawiaturze sprawia uczniom z ZA mniejsze trudności niż zwykłe pisanie długopisem, stąd bardziej skupiają się oni na nauce a nie na dokładnym i bardzo wolnym pisaniu literek.

Skomentuj lub zadaj pytanie!

*
  1. Re: Zespół Aspergera jako odmiana autyzmu matka

    Tak w polsce nie wiele wiedzą, na temam syndromu Aspergera. Od czterech lat jeżdzimy z synem po poradniach.Zaczeło się w wieku 4 lat kiedy to wszedł w grupę rówieśniczą ( prędzej miał pewne zachownia, gdy się do niego mówiono nie patrzył na rozmówcę, ale my rodzice ujmowaliśmy jego twarzycką i uczyliśmy go tego,aby patrzł drugiemu człowiekowi w oczy , nie odczuwał bólu, jadł specyficzne jedzenie , nie znał sie na żartach, nie lubiał hałasu, tłumu ) ma sporo swoich zainteresowań ( astonomia, samoloty , militaraia) i lęków . Dzięki naszemu świadomemu działaniu nauczy ł sie dużo . Psychiatra mówi na 99% to ZA , inne panie z ppp zrobiły mu testy i stwierdziły, że nie ma . Pani nauczuciel;ka stwierdzia , że zapewne gdybyśmy nie poświęcali mu tyle czasu i niestarali się mu pomóc byłby innym dzieckiem i wtedy panie psycholożki miały jasny przejrzysty obraz, a teraz nawet nie węzmą pod uwagę, że rodzice nieświadomie w trakcie wychowania mogą zrobić kawał dobrej roboty. Rodzina to pierwsz grupa społeczna wiele można sie od niej nauczyć :) To że w pierwszej klasie miał problemy poprawiał nuczycieli , wpadał w wściekłość, bał się iść do toalety, nie rozumiał dlaczego nikt nie fascynuje się tym samym co on,, nie rozumiał żartów itp. itd to poprostu taki jest, przecież testy ” teoria umysłu” czy test ” sabotazu” ” wrednej małpki” wypadły dobrze . Testy go wyeliminowały z ZA więc stwierdziły że prawdopodobnie ma ADHD. :) Ha ha szkoda że nie mamy w kraju takich profesorów jak Michaelem Fitzgeraldem, albo Tony Attwood.
    Teraz przed nami druga klasa , pod koniec pierwszej wisiało nad nim indywidualne kształcenie. Zatem czekamy …..

    Odpowiedz

    • Re: Zespół Aspergera jako odmiana autyzmu Mama elektryka

      My mieliśmy to szczęście, że pani logopeda z przedszkola szybko zauważyła, że nasz synek to Aspergerek. Czytając opis Twojego dziecka wiedzę moje… Synek poszedł do przedszkola w lutym, nietypowo i przepłakał prawie każdy dzień w przedszkole. Mówił niewyraźnie, nikt go nie rozumiał, nie bawił się zabawkami, nie pamiętał ani jednego imienia kolegów z grupy. Teraz cieszę się, że wtedy tak często chorował. CO on musiał przeżywać. Od następnego roku miał zajęcia logopedyczne i zostaliśmy odpowiednio pokierowani. Ale ja już wcześniej wiedziałam, że jest inny. Byliśmy prywatnie u psychologa, pani stwierdziła, że syn jest bardzo inteligenty a przez to taki trudny. I tyle, chciała skupić się na nas… W zeszłe wakacje został zdiagnozowany, od lutego miał wczesne wspomaganie, potem dostał się na zajęcia w szkole specjalnej. No i trochę pracy w domu. Ale jest zmiana w jego zachowaniu, wychowawczyni mówi, że nie unika dzieci, bawi się z nimi, ma 2 bliższych kolegów, pierwszą miłość :), nie biega po przedszkolu. Jest inny. A przed nami cały rok zajęć w szkole specjalnej w ramach wczesnego wspomagania i w punkcie konsultacyjnym dla dzieci z autyzmem. I jeszcze pytanie co z I klasą, Igor jest z kwietnia. No i te kabelki i elektryka:) Muszę się podszkolić:)

      Odpowiedz

    • Re: Zespół Aspergera jako odmiana autyzmu mama ZA

      Dokładnie przeszliśmy to samo.Diagnoza od psychiatry ZA panie z poradni ADHD koniec kropka.Udałam się po opinię do prywatnej poradni psychologicznej i tam wyszedł ZA i jeszcze jedna nie zależna opinia z obserwacją dziecka w szkole wyszedł ZA i w końcu poradnia która jest wydaje orzeczenie raczyła uznać i dziecko w wieki 12 lat ma dopiero diagnozę i pomoc jaką powinno mieć już od paru lat.

      Odpowiedz